In de wolken - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Anna Veenen - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Anna Veenen - WaarBenJij.nu

In de wolken

Blijf op de hoogte en volg Anna

09 Juni 2015 | Colombia, Bogota

Hey iedereen,

Het is alweer twee weken geleden dat ik iets van me heb laten horen, dus het werd wel weer eens tijd.

Met mijn onderzoek ben ik al een heel stuk opgeschoten: een groot deel van het verslag staat inmiddels op papier en ik hoef nu alleen meer enquêtes af te nemen en de resultaten te verwerken. Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst naar het project geweest om de eerste bewoners te spreken en te enquêteren. Een señora was zo vriendelijk om ons haar appartement te laten zien en ik schrok best wel van de armoede. Die mensen hebben zo weinig en zijn zo blij met dit project, omdat ze eindelijk een eigen huis hebben. We hebben namelijk ook een man gesproken die regelmatig onder een boom sliep, echt bizar. De meeste inwoners reageren vrij negatief als het gaat om de grootte en het ontwerp van de woning, maar toch geven ze aan tevreden te zijn, omdat ze van niks komen.

Verder is het op de universiteit vrij saai, want het semester hier is afgelopen dus er zijn bijna geen studenten meer. Drie van de vier eetverkooppunten in de kantine zijn ook gesloten en het is heel rustig tijdens de lunch. Gelukkig is het op mijn afdeling nog wel levendig en druk en zijn we laatst samen met z'n allen wat gaan drinken na werktijd, wat erg gezellig was. Ook met betrekking tot mijn onderzoek heb ik me flink verveeld, omdat ik het meeste al op papier had staan en ik moest wachten op een geschikt moment om de enquêtes af te nemen. Ik heb me dus maar vermaakt met het zoeken naar vliegtickets en het plannen van m'n reis in juli.

En dat is gelukt! Afgelopen vrijdag heb ik met Lisa al m'n tickets geboekt en de reis ziet er als volgt uit: eerst gaan we naar Cartagena, een supermooi en toeristisch kustplaatsje. Dan met de bus naar Santa Marta en het Nationale Natuurpark Tayrona wat zo mooi schijnt te zijn dat het lijkt alsof je door een reisgids loopt. Daar willen we de nacht doorbrengen in hangmatten aan het strand, als dat lukt. Verder wil ik heel graag in de Caribische zee snorkelen in Santa Marta en Lisa wil graag met de bananenboot, dus we zullen genoeg leuke dingen gaan doen. Na die week gaat Lisa terug naar Bogotá en ga ik alleen verder naar Medellin, de tweede grootste stad van Colombia en de koffiezone. Dit zijn veilige en toeristische gebieden, dus maken jullie je a.u.b. geen zorgen ;) Vervolgens ga ik terug naar Bogotá om daar mijn vlucht naar Lima, Peru te halen. Ik heb nog niet echt gepland wat ik daar ga doen, maar je schijnt er te kunnen zandboarden in de woestijn en ik wil heel graag naar Machupicchu. Conclusie: ik heb nu 5 vluchten geboekt, dus ik ga het aantal keer wat ik tot nu toe heb gevlogen gewoon verdubbelen. Het voelt zo tegenstrijdig om te gaan backpacken en zo vaak met het vliegtuig te gaan, maar de afstanden hier zijn zo groot. Ik heb simpelweg de tijd niet om alles met de bus af te leggen en sommige delen van het land zijn daar ook niet veilig genoeg voor, dus ik vind het allemaal wel prima.

Door het vervelen op de universiteit en het maken van deze vakantieplannen heb ik zoveel zin gekregen om op reis te gaan. Nog 4 weekjes aftellen en dan is het zover, de tijd gaat echt zo snel!

Ik heb ook best veel leuke dingen gedaan afgelopen weekenden. Twee weken geleden had ik een Colombiaans afscheidsfeestje en heb ik wat kunnen werken aan mijn salsa skills. Vervolgens leek het mij een goed idee om de volgende dag na 3 uur slaap en behoorlijk wat brakheid de Montserrate te gaan bekimmen. De katers hier zijn zoveel erger dan in Nederland, ik voel me echt heel oud. Het komt door de hoogte zeggen ze hier. Maargoed, onder deze omstandigheden 2,5 km traplopen was toch best wel een prestatie. Het traplopen is sowieso al zwaar door de hoogte, ik snap ook niet dat mensen dit wekelijks doen. Eenmaal boven werden we beloond met een fantastisch uitzicht over Bogotá. Het was een vrij grijze dag, dus op sommige momenten stonden we letterlijk in de wolken. Vervolgens heb ik daar maar eens fatsoenlijk ontbeten en zijn we weer naar beneden gelopen. De rest van de middag ben ik naar de markt in Usaquen geweest met Lisa, Joost en Jenni, want het was Joosts laatste weekend in Bogotá.

Verder ben ik voor het eerst naar de bios geweest en ben ik wezen shoppen. Helaas niks kunnen kopen, vanwege de scheve verhoudingen in de maten hier. Ik ben gewoon te groot voor de meeste kleren. We zijn afgelopen zaterdag naar een house/techno club geweest in het centrum met een superinternationale groep, maar het viel best tegen. De muziek en de mensen daar waren gewoon niet zo leuk. Zondag op de fiets terug naar huis en de hele dag thuis gechilld.

Vandaag was een vrije dag en ben ik met Lisa en Rolando (haar mede stagair op de ambassade) naar het pretpark geweest. Nouja het was meer een soort van permanente kermis. En het rare was dat Lisa en ik de meest bijzondere attractie waren. We werden gewoon door wildvreemden minuten lang aangestaard en niet zo'n klein beetje ook. Een meisje tikte me nog aan en vroeg heel schattig waar ik vandaan kwam, dat was nog leuk. De rest keek ons aan alsof we van een andere planeet kwamen ofzo haha. Een heel bijzondere ervaring. Daarnaast waren we te groot voor de attracties. Vaak moesten we onszelf in de achtbaan vouwen of zaten we met onze schouders al bijna tegen de hoofdsteun aan. Verder wel een superleuke dag gehad hoor :) Alleen een beetje verbrand. Oeps.

Dat was het wel weer zo'n beetje denk ik. Het laatste bijzondere om te vermelden is dat ik afgelopen week de hele Lord of the Rings serie heb gekeken tegen de verveling haha. Één zo'n film is zo lang dat je er wel een avond mee kan vullen. Hebben jullie nog filmtips voor me? Of series? Ik ben namelijk bij met alle series die ik volg 8)

Zijn er nog leuke/spannende/boeiende dingen gebeurd in NL?

Heel veel liefs




  • 12 Juni 2015 - 11:19

    Ger Kerkstra:

    Lieve Anna,

    Je prachtige verslag klinkt inderdaad als in de wolken. Wat een leuke dingen maak je mee. Fijn dat je onderzoek goed op gang gekomen is. En wat een vooruitzicht met die mooie reis in het verschiet. De Machupicchu moet je zeker gaan doen. Nog veel plezier daar die laatste weken in Bogotá.

    Liefs, Ger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 14 April 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 6548

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 05 Juli 2015

Bachelor eindopdracht

Landen bezocht: